Sirkustaiteesta ja taiteen tekemisestä covid-19 pandemian aikaan

Suomessa sirkustaiteen julkinen rahoitus on jäljessä muiden esittävien taiteiden rahoituksen kehittymisestä, ja alalle tyypillisesti omat tuotot ovat suhteessa monikertaiset verrattuna valtion toiminta-avustuksiin tai muihin taideapurahoihin. Toivon, ettette heti käsitä minua väärin, kun sanon että omat tuotot ovat hyvä juttu. Minusta omat tuotot ovat loistava asia, ja osoittavat että sirkustaiteelle on kysyntää. Tosin tilanteessa, jossa pandemia iskee tuulettimeen ja vie kaikki tulot, ei tämä omarahoituksen suuri osuus tunnukaan enää niin hyvältä. Kaikki tulot loppuivat kuin seinään, kaikilta! Työ taiteen eteen ei kuitenkaan lopu. Nyt emme vain saa siitä palkkaa, mutta meidän on ylläpidettävä osaamistamme ja hallittava repertuaarimme, jos aiomme uskoa tulevaisuuteen.

Kun pandemian keskellä yritämme keksiä toimivia tapoja selvitä akuutista kriisistä, suuri kysymys on kuinka kohtaamme digitalisaation? Sirkusinfon teettämän kyselyn mukaan 1/3 kyselyyn vastanneista vastustaa digitaalisuuden nimeen vannomista ja Facebookissa eurooppalaiset sirkustoimijat esittivät No stream Circus Manifeston. Digitaalisuuden vastustajat toivat esiin sen, että sirkustaide voi toteutua vain kohtaamisessa samassa hetkessä ja tilassa. Olen itsekin täysin samaa mieltä siitä, että sirkustaiteen ydin toteutuu vasta elävässä kohtaamisessa toisten ihmisen kanssa ja kuinka sirkuksen ydin on totuudellisuudessa, joka syntyy hetkessä, joka jaetaan tässä ja nyt paikalla olevien kesken. Tämän taikapiirin maagista, ajasta irti olevaa tunnelmaa ei voi saavuttaa digitaalisesti ikinä.

Ei sirkustaide kuitenkaan oikeasti poikkea niin paljon muista esittävistä taiteista tai kulttuurin muodoista. Ihmiset kerääntyvät katsomaan sohviltaan juuri samalla hetkellä lähetettyä jääkendo-ottelua tai JVG:n tallennettua livevappukeikkaa. Näissäkin komeus on varmasti tuhdimpi paikan päällä, mutta omalla tavallaan nämäkin elävät esiintymiset toimivat kuitenkin myös ruudulta katsottuna. Itsekin seurasin ahkerasti TV5 -kanavan Le plus grand cabaret du monde -ohjelmaa sen sisältämien sirkusesiintyjien vuoksi. Koettu keikka, esitys, konsertti, strippari tai suunnistuskilpailu on varmasti ihan omaa luokkaansa elävänä, ainakin parempi kuin kuolleena, ellei sitten ole ihan sysihuono – mutta varsinkin tilanteessa, jossa valtaosa näistä on kokoontumisrajoitusten takia mahdottomia, niin miksi ei toteuttaisi esityksiä digitaalisesti? 

Todennäköisesti vastauksena on lyhytnäköisesti ajateltuna raha. On suuri työ luoda digitaalisesta näytöksestä kassavirtaa jo varsin runsailla markkinoilla. YouTube on täynnä tallennettua tarjontaa. Twitch-palvelusta löytyy runsain mitoin elävää kuvavirtaa. Lisäksi saman päätelaitteen kautta on jo mahdollista katsoa korkeilla tuotantoarvoilla toteutettua viihdettä ja taidetta elokuvien muodossa niin aikuisille, perheille, lapsille kuin nuorille.

Jos esittävästä taiteesta ja sirkuksesta poistaa sen viimeisen erityisyyden palan – elävän, samassa paikasta esiintyjän ja yleisön kesken jaetun esityksen – kuinka se voisi pärjätä digitaalisen kilpailun mukana, kun valtaosa digitaalisesta sisällöstä on saatavilla jo nyt suoraan ’ilmaiseksi’. Nyt taisi vaan käydä niin, että meidän hartaasti museoimamme elävä esittävä taide ja sirkus yllätettiin pahasti pää pensaassa. Kun moni muu kulttuurimuoto on lähtenyt jo vuosia sitten rakentamaan digitaalista/ tv-levitystä, on esittävä taide ja sirkus jäänyt tekemään sitä mitä ne ovat aina ennekin tehneet. Nyt olemme tilanteessa, jossa tarvittaisiin uusia rohkeita avauksia, mutta niin sanotusti rohkeimmaksi teoksi jää tylsä pamfletti ja suomalaisen sirkuksen päänäyttämönä itseään mainostavan talon sulkeminen koko loppuvuodeksi esityksiltä.  

Vasta-argumenttina pätee yhä oikein hienosti se, että näytön läpi katsotusta esityksestä puuttuu juuri se, mikä elävässä esittävässä taiteessa on parasta: sen elävä ja hetkessä ja totuudessa oleva luonne. Elävää esitystä ei voi keskeyttää, se vaatii pysähtymään ja toisinaan olemaan läsnä. Ruudun takana esittävä taide voi olla myös jotain muuta. Kuinka upeaa on seurata Twitch palvelussa speed running striimaajaa, joka koittaa rikkoa Super Marion läpipelaamisennätystä ja pelaa pelin läpi alle viiden minuutin! Kuinka hienoa on osallistua mukaan Marc Rebilletin kotikonserttiin! Uskon että niin teatterilla, nykytanssilla kuin sirkuksellakin olisi annettavaa tähän digitaaliseen, lievästi lagiseen saman hetken todellisuuteen. Mielenkiintoista lienee sekin, että omalla tavallaan teatterista kehittyi tallentamisen myötä oma elokuvataidemuotonsa.

Vaikka kuinka ajattelisin, että elävä kohtaaminen olisi hienointa ikinä, on tämä poikkeustilanne hyvä hetki etsiä ja kokeilla olla olemassa uudessa muodossa. Syntyykö tästä kassavirtaa, on kuitenkin osaltaan toissijaista. Jos väität, että internet live-stream tai tallenteet eivät voi tuottaa kassavirtaa, tai että taidettasi ei voi tulkita ja toteuttaa internetissä, en tiedä mitä sanoa. Internetissä markkina-alue varsinkin sanattomalle taidemuodolle on globaali. Gangman style-musiikkivideolla on YouTubessa 3,6 miljardia katsomiskertaa! Internetissä voi esittää ja esitetäänkin mitä vaan, ja kaiken lisäksi tästä on onnistuttu tekemään kannattavaa liiketoimintaa. On vain hyväksyttävä tosiasia, että nimenomaan digitaalisessa levityksessä ja internetissä on tehty rahaa taiteella ja viihteellä jo monta vuotta. Kyse on pitkälti taidosta ja osaamisesta – jos et edes yritä, miten voit kuvitella tietäväsi, ettei tämä voi onnistua kohdallasi? Wayne Gretzkyn sanoin ’You miss all the shots you don’t make!’

Kysymys myös lienee, riittäkö piirinmestaruustason taideteoksen vetovoima globaalisti. Toisaalta, jos esitykselle riittää yleisöksi 20 katsojaa näytökseen, saattaa internetin globaali markkina jopa yllättää positiivisesti ja yleisömäärä olla jopa nopeasti jo tavoitetta enemmän. Markkinointikin on internetissä halvempaa kuin missään muualla. Kyse ei ole mistään uudesta, mutta globaalin pandemian hetki taisi olla ensimmäinen hetki, kun moni museoitua taidemuotoa ylläpitävä toimija joutui avaamaan silmänsä todellisuuteen. Kenties hauskimpia aikamme ilmiöitä on myös kuinka runous ja kuvataide ovat nousseet rahantekokoneiksi TikTok-palvelussa. Mahdollisuutemme tehdä ja esittää taidettamme ovat niin paljon paremmat kuin koskaan ennen!

Jos valinta on olla tekemättä taidetta ilman tuloja tai tehdä taidetta ilman tuloja, valinta on minulle helppo. En petä ketään enkä mitään taidemuotoa sillä, että taide olisi mahdollista saavuttaa internetin läpi tai jopa tallenteena. Tämä ei ole sama kuin minä, tai sama kuin se kokemus, kun jaamme saman tilan ja hengitämme samaa ilmaa, mutta tämä voi olla polku siihen, että ehkä joskus kohtaamme oikeasti, ja yhdessä ymmärrämme tämän kohtaamisen tärkeyden.

Olemme nyt toteuttaneet muutaman live-stream esityksen suorana NÄYTTÄMÖ-teatteristamme ja tässä muutama tallenne toteutetuista esityksistä

https://vimeo.com/416845995

https://vimeo.com/411763180

https://vimeo.com/403283029

Jos teitä kiinnostaa päästä toteuttamaan esitys livenä internettiin, voi Sirkus Supiainen ja NÄYTTÄMÖ-teatteri kenties auttaa. Ottakaa rohkeasti yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.